Thursday 11 February 2016

Review: Robijnrood - Kerstin Gier

Titel: Robijnrood
Auteur: Kerstin Gier
Genre: Young adult, urban fantasy, tijdreizen
Publicatie datum: 1 januari 2009 (Duitsland) en februari 2011 (Nederland)
Gelezen: 1 t/m 5 februari 2016
Rating: ★★★★☆ + 1/2


Aaah! Waarom is niemand in haar familie normaal?! Gek wordt de zestienjarige Gwen soms van haar strenge oma lady Arista, haar bemoeizuchtige tante Glenda en vooral haar arrogante nichtje Charlotte. Maar boven alles van de vele geheimen in haar eigenaardige familie…
Alles wordt anders als ze op een dag plotseling terechtkomt in het Londen van honderd jaar geleden. Wanneer ze gelukkig ook weer snel naar haar eigen tijd terugspringt, wordt duidelijk dat zijzelf het allergrootste geheim van de familie is. Gwendolyn komt terecht in een wereld van tijdreizen, prachtige kostuums, een geheim genootschap, een machtige graaf en vooral ook… de knappe Gideon. En ze komt erachter dat het niet handig is om dwars door alle eeuwen heen ook nog verliefd te worden…

Eigenlijk heb ik dit boek al eens gelezen, dus was de verhaallijn niet zo'n heel grote verrassing voor mij, maar toch heb ik erg van dit boek genoten! 

Alle karakters zijn zo goed bedacht en uitgewerkt! Gwendolyn gaat met de vreemde situaties om zoals een normaal meisje dat ook zou doen. Natuurlijk accepteert ze niet zomaar de regels die haar opgelegd worden en natuurlijk bespreekt ze meteen alles met haar beste vriendin, Leslie. In tegenstelling tot de gemiddelde YA-heldin is ze niet opeens goed in alles en is ze nog steeds even ongemakkelijk, ook wanneer ze eigenlijk in actie moet komen. De jaren aan training die ze gemist heeft haalt ze niet zomaar even in, ze moet er echt voor werken en zelfs dan is het nog niet genoeg. Gwen is zo'n heerlijk verfrissende hoofdpersoon. Ik was vergeten hoe hilarisch zij en Leslie samen zijn. Leslie is een fantastische beste vriendin! Gwendolyn kan alles bij haar kwijt, ook de rare of moeilijke dingen.
En Gideon... Oh, dear... Gideon is zo verschrikkelijk wispelturig in dit deel! Toch is hij niet het stereotype duistere jongen. Zijn twijfels bij Gwendolyn zijn namelijk volledig logisch! Toch ergerde ik mij wel eens aan hem, aangezien je als lezer natuurlijk wel zeker weet dat Gwendolyn onschuldig is. Ook had hij wel beter om kunnen gaan met zijn twijfels en enig begrip op kunnen brengen voor de situatie van Gwen. 

De verhaallijn zit zo vol met kleine dingen die ik vergeten was. En er zit zoveel foreshadowing in! Eén ding waar ik mij wel een beetje aan stoorde was hoe moeilijk Gwen soms dacht. Voor mij was de cryptische omschrijving magie van de raaf héél duidelijk, maar Gwen had het simpelweg niet door! Ook Leslie, die zich ontpopt tot een ware Sherlock Holmes,  had het niet door.

De verhaallijn is in dit deel nog erg opbouwend. Je leert alle belangrijke personages kennen en krijgt wat informatie over het tijdreizen, zonder dat je meteen overladen wordt met gegevens. Er is genoeg actie om je heel de tijd geïnteresseerd te houden en ik vloog werkelijk door dit boek heen.

Al met al is Robijnrood nog beter dan ik mij herinner en zeker een aanrader! 

No comments:

Post a Comment