Friday 12 February 2016

Review: The rest of us just live here - Patrick Ness

The Rest of Us Just Live HereTitel: The rest of us just live here
Auteur: Patrick Ness
Genre: Young adult, Urban-fantasy
Publicatie datum: 27 augustus 2015
Rating: ★★★★☆ 


The rest of us just live here van Patrick Ness gaat niet over de chosen one, het gaat niet over de indie kids en het is geen episch verhaal over het lot en over grote avonturen. The rest of us just live here gaat juist over de kinderen die niet de uitverkorenen zijn, maar wel in een wereld moeten leven met de kinderen die wel uitverkoren zijn. Het is een leuk nieuw perspectief voor een verhaal. Al met al is The rest of us just live here een goed, 4 sterren-waardig boek.  

Oké, en nu de gedetailleerde review. Pas op, spoilers ahead! 

Onze hoofdpersoon Michael (Mikey) is een van de normale kinderen. Hij vecht niet met zombies, hij wordt niet verliefd op vampiers en hij blaast niet per ongeluk de school op. Eigenlijk leeft hij een erg gewoon leven. Nou ja, behalve dan het feit dat de indie kids. de kinderen die wel de uitverkorenen zijn, ook in zijn "gewone" wereld leven. Mikey heeft eigenlijk maar twee wensen. Eén; hij wil slagen, en twee; hij wil daten met Henna. Mikey heeft in dit boek niet een heel sterke persoonlijkheid en ik kan nu nog steeds niet bedenken wat voor een karakter hij heeft. Het boek is vrij dun, dus ik denk dat Ness nog wel wat extra pagina's had mogen gebruiken om Mikey beter uit te werken. Een opvallend detail aan Mikey's karakter is zijn OCD. Er zijn niet veel boeken waarin de hoofdpersoon OCD heeft, zonder dat het "overwinnen" hiervan de verhaallijn bepaalt. Een geweldig detail vond ik hoe Mikey aan het einde zijn beste vriend Jared, die 1/4e god is, niet zijn OCD weg laat halen. Het past bij de rest van het verhaal; Mikey wil normaal zijn en wil dus ook als een normaal persoon met zijn OCD om leren gaan. 

Jared was trouwens mijn lievelingskarakter. Hij was telkens zo onverwachts hilarisch en hij gaf duidelijk heel veel om zijn vrienden. Eigenlijk had ik ook het gevoel dat hij van alle karakters ook het meeste persoonlijkheid had. Ik vond het erg leuk hoe alle katten hem volgen en hoe hij hier mee om gaat.

Het verhaal zelf was niet heel sterk, maar het was goed genoeg om mij het hele boek geïnteresseerd te houden. Het is moeilijk om in een stand-alone een goede wereld te creëren en ik denk dat Ness hier best goed in geslaagd is.
Er waren genoeg spannende momenten en ik vloog werkelijk door het boek heen. Het boek had qua verhaallijn echter niet veel langer moeten zijn, want ik merkte dat ik de personages rond pagina 300 saai begon te vinden en de afloop van het verhaal was ook niet echt een grote verrassing.
Het was misschien wel leuk geweest als er meer momenten waren geweest waarbij de verhaallijn van de indie kids, de verhaallijn van Mikey en zijn vrienden kruiste. Ook had ik het gevoel dat de hele "spannende" opbouw naar de onthulling over Nathan groter was dan de onthulling zelf. Maar dat kan er misschien ook aan liggen dat ik er vrij open-minded over ben en het mij eigenlijk amper uitmaakt of een karakter hetero of homo is. Dit was misschien bij het conservatieve Amerikaanse publiek een meer schokkende onthulling.

Ook de schrijfstijl was niet fantastisch, maar ook nooit slecht. Er zaten geen fouten in en het verhaal liep lekker, maar tegelijk waren er ook niet veel mooie quotes of prachtige zinnen. The rest of us just live here is eigenlijk het perfecte boek als je even zin hebt een vrolijk, licht boek, zonder al te veel drama en stof tot nadenken.

Oh, en nog een kleine tip. Koop de cover zoals deze op de foto staat, deze is glow-in-the-dark! (Via bol.com zijn er zelfs nog gesigneerde edities te krijgen!)

No comments:

Post a Comment