Review: Red queen - Victoria Aveyard

Titel: Red queen
Auteur: Victoria Aveyard
Genre: Young adult, fantasy

Publicatie datum: 10 oktober 2015
Rating: ★★★☆☆ + 1/2

Mare Barrow is een zeventienjarige Red. In haar wereld zijn Red slaven, arbeiders en gepeupel, herkenbaar aan de rode kleur van hun bloed. De Silvers hebben zilver bloed en zijn in het bezit van sterke bovennatuurlijke krachten. Zij zijn dan ook de leiders van deze wereld. Wanneer Mare zelf krachten blijkt te bezitten dreigt de machtsbalans volledig in de war te raken. Mare moet zich begeven in de gevaarlijke wereld van de Silvers en zichzelf zo in leven houden.

Het idee van het verhaal klinkt niet echt bijster origineel. Het boek wordt aangeprezen als een goed boek voor fans van De hongerspelen, De selectie en Game of thrones en dit imago lijkt het gehele boek aan te houden. Er is een arena met gevechten bedoeld om het volk onder bedwang te houden, zoals in De hongerspelen. Er zijn mooie jurken, knappe prinsen en een meisje dat zich op het hof rond beweegt, zonder er ooit echt thuis te horen, zoals in De selectie. En er zijn sterke machtsbeluste families met dubbele motieven, zoals in Game of thrones. Ook de opstand, de rebellen en de onderdrukte positie van de hoofdpersoon lijken zo uit De hongerspelen te komen, het boek waarvan Red queen verre weg het meeste weg heeft.

Toch waren er ook verrassende en vernieuwende elementen in het verhaal. Het systeem van de bovennatuurlijke krachten leek in eerste instantie erg simpel, maar naar mate het boek vorderde kwamen er steeds meer details bij, die lieten zien dat het wel degelijk een ingewikkeld systeem is. Ook is er aan het einde van het boek een plottwist, die ik eerlijk gezegd helemaal niet had zien aankomen, terwijl ik dat soort dingen meestal wel opmerk. Er waren in het boek dan ook niet veel super duidelijke hints, maar de puzzelstukjes vielen aan het einde wel allemaal in elkaar.

Mare was een hoofdpersoon zonder een duidelijke persoonlijkheid. In het begin van het verhaal is zo nog erg opstandig en onnadenkend, maar dit wordt in een paar hoofdstukken gereduceerd tot een amper aanwezig onderdeel van haar persoonlijkheid.

De schrijfstijl van het boek was weinig bijzonder. Ik had nooit het gevoel dat het slecht was en het las lekker weg, maar het was ook niet speciaal. Mare vertelt het verhaal vanuit de eerste persoon, maar ik zou haar stem niet herkennen tussen anderen. Het meest interessante karakter was met gemak Maven. Zijn persoonlijkheid is erg ingewikkeld en ik ben benieuwd hoe hij zich in de verdere boeken ontwikkeld.

Al met al las Red queen lekker vlot weg, maar het was niet wat ik door de hype er van had verwacht. De overeenkomsten met andere boeken waren iets te duidelijk voor mij aanwezig om er vol van te kunnen genieten. Het systeem van de krachten is erg interessant opgebouwd en ik hoop dat dit nog verder wordt uitgebreid. Red queen is een prima boek om te lezen wanneer je even zin hebt in een snelle dystopian waar je niet al te veel bij na hoeft te denken.